Kad Lietuvoje jau seniai laikas įvesti automobilių mokestį, tikėtina, žino kiekvienas Seimo narys, apie tai nuolatos primena ir Europos Komisija.
„Lietuva yra likusi viena iš nedaugelio Europos šalių, kuriose nėra jokio pavidalo automobilių apmokestinimo ar kelių mokesčio už asmeninius lengvuosius automobilius“, – teigiama Europos Komisijos ataskaitoje apie Lietuvą.
Mokestis padidintų biudžeto surenkamumą, sudarytų sąlygas mažinti darbo jėgos apmokestinimą, mažintų taršą ir skatintų šalies automobilių parko atsinaujinimą. Vidutinis lengvųjų automobilių amžius Lietuvoje yra maždaug 15 metų, kai Europos Sąjungoje jis svyruoja nuo 7 iki 8 metų.
Nepaisant didelės ir apčiuopiamos naudos, realybėje yra daug trikdžių, stabdančių naujo mokesčio atsiradimą. Galų gale dešinieji visada pasisako prieš naujus mokesčius. Bet ši tema ne apie Sauliaus Skvernelio vyriausybę.
Kiek paprastesnis variantas – apmokestinti prabangius automobilius. Pagrindinis kriterijus papildomam mokesčiui prie pridėtinės vertės mokesčio (PVM) turėtų būti automobilio kaina.
Nusprendus įvesti tokį mokestį reikėtų aiškiai apbrėžti, kas yra prabangus automobilis ir kiek jis turi kainuoti. Mokesčio administravimas visiškai nesudėtingas, jei naujas mokestis būtų taikomas automobilio registracijos metu. Tokiu būdu prabangos mokesčio neišvengtų net ir tas, kuris nuspręstų nupirkti prabangų automobilį draugei ar kolegei.
Pasaulyje jau egzistuoja panaši praktika, kai apmokestinami prabangūs automobiliai. Prabangos mokestis kai kuriuose šalyse mokamas, jei automobilio kaina viršija 50 000 eurų.
[blockquote author=”Linas Jonauskas” sc_id=”sc958377107209″]Pasaulyje jau egzistuoja panaši praktika, kai apmokestinami prabangūs automobiliai. Prabangos mokestis kai kuriuose šalyse mokamas, jei automobilio kaina viršija 50 000 eurų[/blockquote]
Jei Lietuvoje būtų įvestas mokestis naujai registruojamiems prabangiems automobiliams, kurių rinkos kaina viršija tarkim 60 000 eurų ribą, mokesčio neišvengtų tokių naujų automobilių kaip Audi A8, BMW 7 serijos, kai kurių Land Rover, Jaguar, Mercedes, Porsche, Lexus, Maserati, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Ferrari ir kitų panašių „luxury“ klasės automobilių savininkai.
Beje, prabangaus automobilio mokesčio neišvengtų ir kai kurie Lietuvos politikai. Tokį mokestį būtų tekę susimokėti Ramūnui Karbauskiui, kurio „Cadillac Escalade D3“ kaina Jungtinėse Amerikos Valstijose prasideda nuo 69 000 eurų. Pats Seimo narys deklaracijoje nurodė už automobilį sumokėjęs 105 112 eurų.
Jei Lietuvoje būtų įvestas ir automobilio taršos mokestis, R. Karbauskis už savo prabangų pirkinį turėtų pridėti dar papildomą pinigų sumą, nes, kad ir kaip būtų keista, Lietuvos valstiečių ir ŽALIŲJŲ sąjungos lyderio automobilis yra, bene, taršiausias iš visų politikų eksploatuojamų automobilių.
6,2 litro tūrio variklis šimtui kilometrų sudegina nuo 11 iki 16 litrų degalų. Nors įspūdinga, bet nelabai žalia ir visai neekologiška.
Konservatorių lyderio Gabrielio Landsbergio vairuojamas „Volvo XC90“ ekologiškesnis už R. Karbauskio „tanką“, tačiau daugumos modifikacijų XC90 kainuoja daugiau nei 60 000 eurų.
Mažų mažiausiai du šalies politikai papildytų Lietuvos biudžetą.
Vidutinė naujo automobilio kaina nuperkamo Lietuvoje svyruoja apie 20 000 eurų ir dauguma naujų automobilių tikrai nėra prabangūs, tačiau Lietuvoje kasmet įregistruojami ir prabangūs automobiliai.
Tebūnie naujas mokestis – tik simbolinis, tarkim, papildomi 5 000 eurų prie galutinės automobilio kainos, tačiau tai būtų geras pavyzdys, gera pradžia tikriesiems progresiniams mokesčiams Lietuvoje. Tik ar išdrįs valstiečiai apmokestinti savo vadą?